Ψυχική Ανθεκτικότητα : Πως θα την αναπτύξετε έναντι των αντιξοοτήτων σας

News
The following two tabs change content below.
Κωνσταντίνα Μουσδράκα

Κωνσταντίνα Μουσδράκα

H Κωνσταντίνα Μουσδράκα είναι life coach και ασχολείται με την προσωπική ανάπτυξη. Είναι απόφοιτος των πιστοποιημένων από τον AC προγραμμάτων Certificate in Coaching και Diploma in Coaching του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και παράλληλα εκπαιδεύεται ως συστημική ψυχοθεραπεύτρια .Το όραμά της είναι να εμπνέει, να παρακινεί και να υποστηρίζει ανθρώπους στο πολύτιμο ταξίδι της αυτογνωσίας και της αυτοβελτίωσης.

Η ζωή του καθενός από εμάς έχει πολλά σκαμπανεβάσματα και πολλές φορές χρειάζεται να αντιμετωπίσουμε περιστατικά που δεν μας αρέσουν και μας στεναχωρούν. Το θέμα είναι πώς θα αντιδράσουμε εμείς σ’ αυτά τα περιστατικά και πόσο καιρό θα χρειαστούμε για να τα ξεπεράσουμε Αν θέλετε να ελέγξετε τα επίπεδα της ψυχικής σας ανθεκτικότητας, σκεφτείτε καταρχήν τον τρόπο που αντιδράτε όταν κάτι πάει στραβά. Έχετε την τάση να το ξεπερνάτε ή καταρρέετε;.

Περιστατικά, όπως μια χρόνια ασθένεια, η διάλυση ενός δεσμού, η απόλυση από την εργασία, η αδυναμία πληρωμών, η περικοπή μισθού μπορεί να είναι αναπόφευκτα, αλλά μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε καλύτερα και να τα ξεπεράσουμε αν έχουμε μεγαλύτερη αντοχή. Η ψυχική ανθεκτικότητα είναι η ικανότητα να χειριζόμαστε αποδιοργανωτικά, στρεσογόνα ή προκλητικά γεγονότα. Πιο συγκεκριμένα, είναι η ικανότητα να ανακάμπτουμε, να αντέχουμε δυσκολίες και να επιδιορθώνουμε τον εαυτό μας, διαμέσου της λειτουργικής προσαρμογής μας σε γεγονότα, αλλαγές και προκλήσεις, κατά τη διάρκεια της ζωής μας.

Η ψυχική ανθεκτικότητα μας βοηθάει σημαντικά να ανακάμψουμε από μια αναποδιά ή μια δοκιμασία. Αν δεν έχουμε ενισχυμένη ψυχική ανθεκτικότητα, είναι πιθανό να σκεφτόμαστε συνέχεια τα προβλήματα μας, να αισθανόμαστε θύματα των καταστάσεων, να νιώθουμε αβοήθητοι ή να στρεφόμαστε σε ανθυγιεινές συμπεριφορές, στην προσπάθεια μας να αντιμετωπίσουμε τη δύσκολη κατάσταση.

Συνήθως, έχουμε την πεποίθηση ότι βρισκόμαστε σε καλή πορεία όταν τίποτα άσχημο δεν συμβαίνει στο δρόμο μας. Αυτό, βέβαια, αποτελεί μια φενάκη, καθώς μέσα στη ροή της ζωής, θα έρθουμε αντιμέτωποι με καταστάσεις καλές και άσχημες Η δική μας αδυναμία έγκειται στην περιορισμένη αντιληπτική μας ικανότητα να δούμε τι κρύβεται κάτω από ένα γεγονός που μας προκαλεί δυσφορία, εμείς ταυτιζόμαστε με το γεγονός και δεν ερευνούμε τα βαθύτερα μηνύματα που καλούμαστε να διαχειριστούμε.

Η ανθεκτικότητα δεν αποτελεί μια μαγική λύση, η οποία θα εξαφανίσει τα προβλήματα, αλλά μπορεί να μας δώσει την δυνατότητα να εξετάσουμε εναλλακτικές λύσεις, να μην ακυρώνουμε τη χαρά της ζωής και να διαχειριστούμε με πιο αποτελεσματικό τρόπο το στρες και το άγχος. Οι άνθρωποι με υψηλά επίπεδα ψυχικής ανθεκτικότητας, δεν καταρρέουν ψυχικά, καταφέρνουν να προχωρούν στη ζωή τους, να βρίσκουν τρόπους να απαλύνουν τις συναισθηματικές πληγές, να αλλάζουν την πορεία της ζωής τους και να ορίσουν πώς θα πετύχουν εκ νέου τους στόχους τους.

Ωστόσο, η ψυχική ανθεκτικότητα δεν είναι κάτι με το οποίο γεννιόμαστε, αλλά αποτελεί επίκτητη ικανότητα. Μπορεί να ενισχυθεί, αν αναπτύξουμε μια σειρά από δεξιότητες , όπως:

# Να μετατοπίσετε τον έλεγχο της ζωής σας στο εαυτό σας και όχι στο περιβάλλον σας  Έχουμε την τάση να αποδίδουμε ό,τι μας συμβαίνει σε συγκεκριμένες πηγές, προκειμένου να διατηρούμε μια αίσθηση ελέγχου στη ζωή μας. Μία δυσκολία συνήθως την αποδίδουμε σε παράγοντες έξω από τον εαυτό μας, όπως η τύχη ή η μοίρα. Αυτός ο τρόπος σκέψης, αν και βοηθάει στο να εξηγήσουμε τη δυσκολία, ταυτόχρονα όμως, παρεμποδίζει οποιαδήποτε δική μας δράση για την αντιμετώπιση της. Έτσι, ένας άλλος τρόπος σκέψης που στρέφεται προς τα εμάς και στην αναζήτηση εσωτερικών παραγόντων, όπως στις συνήθειες και στον τρόπος ζωή μας, που ενδεχομένως συνέβαλαν στην εμφάνισή του προβλήματος μας, μας δίνει τη δυνατότητα για προσωπική δράση.

# Να θυμάστε ότι θα περάσει κι αυτό. Ένας τρόπος να αναπτύξουμε αντοχή είναι να βλέπουμε τα πράγματα στις πραγματικές τους διαστάσεις. Αν μπορείτε, αποφεύγετε να είστε υπερβολικά αρνητικοί. Δοκιμάστε να εστιάζετε σε αυτά που θέλετε, αντί να ανησυχείτε και να φοβάστε για αυτά που δε θέλετε να σας συμβούν.

# Να αποδεχτείτε ότι η αλλαγή είναι ένα μέρος της ζωής.  Ορισμένοι στόχοι δεν μπορεί να μην είναι επιτεύξιμοι ως αποτέλεσμα δυσμενών καταστάσεων. Αποδεχτείτε τις συνθήκες που δεν μπορείτε να αλλάξετε τη δεδομένη στιγμή κι επικεντρωθείτε σε καταστάσεις που μπορείτε να αλλάξετε. Αναπτύξτε πιο ρεαλιστικούς στόχους με βάση τη δεδομένη κατάσταση, όπως έχει διαμορφωθεί. Το πιο σημαντικό είναι να κάνετε κάτι τακτικά, ακόμη και αν αυτό φαίνεται σαν ένα μικρό επίτευγμα, που όμως σας δίνει τη δυνατότητα να κινηθείτε προς τους στόχους σας.

# Να ξοδεύετε το χρόνο σας με ανθρώπους που σας κάνουν να αισθάνεσθε καλά. Η συναναστροφή και ο χρόνος που μοιραζόμαστε με φίλους και αγαπημένα πρόσωπα εκτός από πηγή θετικής ενέργειας, παράλληλα βοηθάει στην ενίσχυση της γνωστικής ευελιξίας μας. Ένα ισχυρό κοινωνικό πλαίσιο μπορεί να μας προσφέρει εναλλακτικές οπτικές και διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης της δυσκολίας που βιώνουμε. Η έκθεσή μας σε πολλαπλούς τρόπους αντίδρασης, μας επιτρέπει να εξετάσουμε με διαφορετική οπτική ένα πρόβλημα, που ενδεχομένως φαινόταν ανυπέρβλητο και να υιοθετήσουμε έναν τρόπο αντίδρασης πολύ πιο ευέλικτο και προσαρμοστικό.

# Το χιούμορ και η θετική νοηματοδότηση.  Ένας παράγοντας άμεσα συνδεδεμένος με την ανθεκτικότητα είναι το χιούμορ, θα σας βοηθήσει να μειώσετε τα επίπεδα του άγχους σας. Επομένως, αναζητήστε ευκαιρίες για να εμπλουτίσετε την ημέρα σας με κάμποσο χιούμορ. Η διατήρηση της αισιόδοξης διάθεσης παρεμποδίζει την αίσθηση αδιεξόδου και ενισχύει την αναζήτηση λύσεων. Η ζωή μπορεί να είναι πραγματικά παράλογη μερικές φορές, διαμέσου της θετικής νοηματοδότησης, όμως, των αντιξοοτήτων και εμποδίων που αντιμετωπίζουμε, επικεντρωνόμαστε στους πιθανούς τρόπους επίλυσης και όχι μόνο στις αρνητικές συνέπειες.  Όσοι έχουν βιώσει τραγωδίες και κακουχίες, γνωρίζουν καλά την τέχνη της μεταμόρφωσης της αρνητικότητας σε θετικότητα. Είναι αυτά τα άτομα που συνήθως αποκαλούμε όμορφους ανθρώπους και που έχουν μια εκτίμηση, μια ευαισθησία και κατανόηση της ζωής που τους γεμίζει με συμπόνια και ευγένεια. Κατά τη διάρκεια των δοκιμασιών τους αυτά τα άτομα είχαν την ευκαιρία να έρθουν πολύ κοντά στον εαυτό τους και να γευτούν διαφορετικές εμπειρίες, να γνωρίσουν την ήττα, την ταλαιπωρία, την απώλεια και να βρουν ξανά τον δρόμο τους από τα βάθη.

Οι άνθρωποι συχνά μέσα από τις δυσκολίες ανακαλύπτουν κάτι για τον εαυτό τους Η τέχνη του να ωριμάζουμε έγκειται στο να μπορούμε να αποδεχόμαστε και να καλωσορίζουμε την αντιξοότητα, γνωρίζοντας ότι θα πάρουμε ένα σημαντικό μάθημα από την εμπειρία που θα διαχειριστούμε. Να θυμάστε πως στη ζωή δεν έχει σημασία τα πόσα περνάς αλλά τα πόσα ξεπερνάς. Τα εφόδια που αποκτούμε κάθε φορά από μια τέτοια διαχείριση είναι για μας πολύτιμα, καθώς ισχυροποιούν την εσωτερική μας ψυχοσύνθεση και την εμπλουτίζουν με γνώση, με ανθεκτικότητα και θετικότητα.

The following two tabs change content below.
Κωνσταντίνα Μουσδράκα

Κωνσταντίνα Μουσδράκα

H Κωνσταντίνα Μουσδράκα είναι life coach και ασχολείται με την προσωπική ανάπτυξη. Είναι απόφοιτος των πιστοποιημένων από τον AC προγραμμάτων Certificate in Coaching και Diploma in Coaching του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και παράλληλα εκπαιδεύεται ως συστημική ψυχοθεραπεύτρια .Το όραμά της είναι να εμπνέει, να παρακινεί και να υποστηρίζει ανθρώπους στο πολύτιμο ταξίδι της αυτογνωσίας και της αυτοβελτίωσης.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is empty