Μην προσπαθείς να πετύχεις μία καλύτερη στιγμή από το τώρα

News
The following two tabs change content below.

Ελίνα Νίκα

Ψυχολόγος, τελειόφοιτη ΕΚΠΑ Η Ελίνα Νίκα ασχολείται με θέματα παιδιού-οικογένειας και ειδικότερα με την υποστήριξη ατόμων και οικογενειών με αναπτυξιακές διαταραχές και αναπηρίες.

Ίσως κοιτάξεις 15 χρόνια πριν και συνειδητοποιήσεις ότι ήσουν στον αυτόματο πιλότο προσπαθώντας να πετύχεις μία καλύτερη στιγμή από το τώρα. Για να ξεφύγουμε από το άγχος, τη θλίψη ή την κατάθλιψη τελικά ξεφεύγουμε από τις πραγματικές στιγμές της ζωής. Πώς όμως θα ζήσουμε στο τώρα;

Αν αναζητήσετε τη λέξη ενσυνειδητότητα (mindfulness) στο διαδίκτυο θα βρείτε διάφορους ορισμούς. Ο Jon Kabat-Zinn* μας παρουσιάζει την ουσία: “η συνειδητότητα προκύπτει από την επικέντρωση της προσοχής μας, σκόπιμα, στην παρούσα στιγμή και χωρίς αυτοκριτική”.

Μύθοι και αλήθειες:

  • Αφορά μόνο τη γιόγκα ή τον βουδισμό; Είναι κάτι οικουμενικό. Αν είσαι άνθρωπος που αναπνέεις και σκέφτεσαι μπορείς να εξασκήσεις το mindfulness.
  • Μήπως θα χάσω τον δυναμισμό μου; Πολλοί πρωταθλητές εφαρμόζουν την πρακτική αυτή ώστε να επικεντρώνονται στο στόχο τους και να είναι ανταγωνιστικοί με αποτελεσματικότερο τρόπο.
  • Το mindfulness είναι μόνο διαλογισμός; Κατά τη διάρκεια του διαλογισμού σκαλίζεις και σμιλεύεις το χρόνο συνειδητά. Όμως η πραγματική πρακτική δεν είναι ο διαλογισμός αλλά η ζωή αυτή καθ’ εαυτή. Μπορεί να είσαι ενσυνείδητος/η όταν τρως ή περπατάς.
  • Είναι ψευδοεπιστήμη; Αμέτρητες επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι επιδρά στον εγκέφαλο και μας ρυθμίζει βιολογικά. Ανακουφίζει από σωματικούς πόνους και χρησιμοποιείται παγκοσμίως στη θεραπεία ασθενειών.
  • Πότε θα προλάβω; Χρειάζεται πολύ χρόνο. Αρχικά δεν έχεις τίποτε άλλο παρά χρόνο. Το ζητούμενο είναι το πώς θα τον αξιοποιήσεις. Μπορείς να αρχίσεις να το εξασκείς καθημερινά έστω για 10 λεπτά. Σιγά σιγά καταλαβαίνουμε ότι η πρακτική αυτή ξεκινάει από τη στιγμή που ξυπνάμε. Η “διδακτέα ύλη” είναι η παρούσα στιγμή και η κάθε στιγμή από την αρχή της ημέρας μας. Ωστόσο χρειάζεται πειθαρχία και εξάσκηση στο διαλογισμό.

Ο απλούστερος τύπος “επίσημου” διαλογισμού είναι η αναπνοή, η οποία γίνεται το πρωταρχικό αντικείμενο προσοχής. Η αναπνοή άλλωστε συνδέεται με το κολπικό νεύρο -vagus nerve- το οποίο συνδέεται με όλα τα συστήματα οργάνων στο σώμα μας. Όταν συντονίζουμε την αναπνοή, ηρεμούμε το κολπικό μας νεύρο.

Αρχικά δεν έχει σημασία αν είμαστε ξαπλωμένοι, αν καθόμαστε σε στρώμα, σε καρέκλα ή στο πάτωμα. Αρκεί να βρισκόμαστε σε μία στάση που μας δημιουργεί αφύπνιση. Όρθια αλλά όχι άκαμπτη. Από τους αρχάριους συνήθως χρησιμοποιείται μία καρέκλα με ίσια πλάτη.

Επικεντρώνουμε την προσοχή μας στην αναπνοή χωρίς να πιέζουμε τις ανάσες να βγουν με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Αφήνουμε την προσοχή μας να κυλήσει στο κύμα της αναπνοής καθώς αυτό φουσκώνει και ξεφουσκώνει.

Να είστε σίγουροι ότι θα ξεπετάγονται συνεχώς σκέψεις, συναισθήματα και θα πιάνεται το μυαλό σας να περιπλανιέται. Δεν πειράζει, αυτό είναι φυσιολογικό. Μην κρίνετε τον εαυτό σας για αυτό και επαναφέρετε την προσοχή σας στο τώρα και στην αναπνοή. Η συνείδηση είναι μέσο για να συμφιλιωθούμε με το μυαλό μας και να όχι για να είμαστε αντίπαλοι με αυτό. Δείτε αν μπορείτε να κρατήσετε τη συνείδηση της διαδικασία της αναπνοής κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης μέρας.

Η πρακτική του διαλογισμού συνδέεται άμεσα με όλη τη ζωή, με το να παίζουμε με τα παιδιά μας ή να μαγειρεύουμε. Συνδέεται με την προσπάθεια να είμαστε συνειδητοί σε όλη τη διάρκεια της ημέρας και όχι μόνο στην “επίσημη” ώρα του διαλογισμού.

Όπως αναφέρει και ο Jon Kabat-Zinn “η ζωή έχει πολλές προκλήσεις. Το να αφυπνιστείς δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα”.

*Jon Kabat-Zinn: ιδρυτής της Κλινικής Μείωσης του Στρες του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης (UMass Memorial Medical Center). Ο πατέρας του “mindfulness”, ο οποίος ενέταξε το διαλογισμό στο δυτικό τρόπο ζωής, την ψυχολογία και την ιατρική.

 

The following two tabs change content below.

Ελίνα Νίκα

Ψυχολόγος, τελειόφοιτη ΕΚΠΑ Η Ελίνα Νίκα ασχολείται με θέματα παιδιού-οικογένειας και ειδικότερα με την υποστήριξη ατόμων και οικογενειών με αναπτυξιακές διαταραχές και αναπηρίες.
0
    0
    Your Cart
    Your cart is empty